دلواپسان بورس را بشناسیم
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
دلواپسان بورس را بشناسیم
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:11 | بازدید : 480 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.01.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 1804 واحد افزایش به رقم 51297 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 4718 واحد افزایش عدد 141193 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 1050 واحد رشد به رقم 30312 واحد رسید.

همچنین در این روز "فارس" با 240 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کنور" با 4 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
شاخص فرابورس نیز با 31 واحد افزایش به رقم 797 واحد رسید.
در این شرایط امروز "مارون" با 6 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.
گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 3816 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1529 میلیارد ریال رسید.
دومین روز از معاملات رویایی بورس همانند روز گذشته همچنان با رکوردزنی شاخص ها و نیز رشد قابل توجه ارزش معاملات مواجه شد بطوریکه مدت ها بود که بازار سرمایه چنین حجم و ارزشی را در معاملات به خود ندیده بود. چراکه در این روز ارزش معاملات در هر دو بازار بورس و فرابورس رقمی بیش از 533 میلیارد تومان بود.
 در معاملات روز جاری هم تب و تاب خرید سهام بالا بود و هم عرضه ها در حدی بود که با افزایشی نسبی در مقایسه با روز گذشته توانست پاسخ بهتری به تقاضای موجود بدهد.
بازار امروز در حالی با رشد شاخص ها بیش از روز گذشته مواجه شد که شب گذشته دکتر ظریف در رسانه ملی پاسخ تمام دلواپسان را در خصوص موارد مطرح شده به وضوح بیان کرد و به نوعی می توان گفت که به توافقی دو طرفه با مجری برنامه نگاه یک دست یافت، گفتگویی که سوالات با لحنی بیان شد که گویی رییس هیأت مذاکره کننده هیچ چیز از منافع ملی و ارزش های کشور نمی داند و حالا باید مجری برنامه، آنها را به وزیر امور خارجه ای که دنیا در مقابل تدبیر و دانش دیپلماسی آن به زانو درآمده، گوش زد کند. واقعاً جای تأسف دارد.
اما از سویی دیگر طی دو روز معاملاتی که پشت سرگذاشتیم برخی تحلیل ها و اظهار نظرهایی به گوش می رسید که هم جای تعجب دارد و هم تأمل.
طی معاملات دیروز و امروز بسیار شنیده شده که برخی از دوستان صحبت از غیر منطقی بودن بازار این دو روز و متعادل شدن بازار طی یک روز می نمایند. به نظر این اهالی بازار باید ظرف یک روز متعادل شده و روند صعودی این چنین بی معنا است.
از همین خیلی کوتاه به بیان علت این گونه تحلیل ها می پردازیم تا برخی نیت ها مشخص شود.
طی 15 ماه گذشته اهالی تالار شاهد یکی خسته کننده ترین و نامطلوب ترین سال های عمر فعالیت بورس بودند سالی که به زعم اغلب کارشناسان، حرفه ای ترین سرمایه گذاران بورس در بهترین حالت زیانی در حدود 20 تا 25 درصدی را تجربه کردند.
در آن زمان هیچ کارشناس و سرمایه گذار حرفه ای حرفی از تعادل بازار در یک روز به میان نمی آورد و گویی که این دسته از کارشناسان در خواب به سر می بردند حالا چگونه انتظار دارند که بازار سرمایه پس از روند نزولی 15 ماهه در اولین و یا دو مین روز از معاملات خود پس از پایان بزرگترین ریسک موجود در اقتصاد و بورس تنها روندی متعادل داشته و واکنش خاصی به چنین خبر مهمی نشان ندهد؟!
میدانید چرا؟ چون این افراد با گرفتن ظاهری حرفه ای و دانا در بورس، قبل از پایان سال سهام خود را به خیال عدم دستیابی به یک توافق سیاسی و احتمال تمدید مجدد زمان رسیدن به یک تفاهم اولیه فروخته و نقدینگی را نزد خود نگاه داشتند حال امروز که با صف های چند ده یا چند صد میلیونی سهام شرکت ها مواجه شده اند و دیگر سهامی برای خرید نیافته اند باز هم با همان ظاهر حق به جانب و یا اصطلاحاً پرستیژ حرفه ای گری سخن از تعادل و غیر منطقی بودن روند بورس می کنند. این افراد همان هایی هستند که پس از متعادل شدن بازار و خرید سهام مدنظر گلایه ها و نارضایتی های خود را به جهت عرضه های خصوصی سازی و یا سهامداران حقوقی شروع می کنند.
این افراد همان هایی هستند که در زمان فروش سهامشان پیشنهاد خرید و در زمان خرید سهام پیشنهاد فروش به سهامداران کم اطلاع و ناآگاه بورس می دهند.
در اینکه بازار سرمایه روند صعودی متداوم و همیشگی نخواهد داشت شکی نیست و البته منطقی هم نمی باشد اما این موضوع هم که بخواهیم به هر نحوی شده به بازار سرمایه و سرمایه گذاران القاء کنیم که اتفاق رخ داده در لوزان و تفاهم مشترک کم اهمیت بوده و تأثیر چندانی نخواهد داشت هم موضوعی غیر عقلانی و حتی خنده دار است چون بزرگترین ریسک بازار سرمایه طی 10 سال گذشته همین تحریم ها و مذاکرات هسته ای بوده که ضربه شدیدی بر پیکر بازار سرمایه و سهامدارانش وارد نمود.
لذا به نظر می رسد اصلاح و روند تعادل در بورس با توجه به رشد بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل امری بدیهی باشد (هرچند که شاخص کل ملاک کلیت بازار نیست و باید در این موضوع روند شاخص قیمت مورد توجه قرار گیرد.) اما اینکه این روند به چه میزان ادامه دار خواهد بود موضوعی است که این روزها ذهن اغلب اهالی تالار را به خود مشغول کرده است.
برخی از کارشناسان معتقدند شاید روند اصلاحی و تعادی برای سهام پرپتانسیل با توجه به شرایط فعلی حتی به یک روز هم نرسد و مجدداً نقدینگی جدیدی وار سهام این شرکت ها شود.
در پایان اهالی تالار بر این باورند که شاید روند تعادلی در برخی از نمادها فرصت خریدی مناسب باشد خصوصاً که هنوز خاطره سال 92 از ذهن اهالی تالار پاک نشده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست






























می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 403
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 516
:: بازدید ماه : 2462
:: بازدید سال : 11362
:: بازدید کلی : 131903